GroenLinks wil dat Oldenzaal meedoet met de proeftuin voor aardgasloos bouwen. Het kabinet stelt in 2018 zo'n 90 miljoen euro beschikbaar voor 20 wijken met ongeveer 500 woningen. "Uitgaande van 14.500 Oldenzaalse woningen die in 32 jaar aardgasloos moeten worden in 2050, ligt er een grote uitdaging. Jaarlijks moeten zo'n 450 woningen omgebouwd worden. Het plan van de proeftuin past in onze ogen dan ook uitstekend voor Oldenzaal", stelt fractievoorzitter Sandor Löwik.

Wat GroenLinks betreft wordt er in Oldenzaal serieus werk gemaakt van het afkoppelen van aardgas. In eerdere vragen aan het college heeft de fractie al opgeroepen om alle nieuwbouw verplicht aardgasloos te bouwen. "De gaskraan in Groningen gaat nagenoeg dicht en de CO2 uitstoot moet omlaag om de opwarming van de aarde tegen te gaan. We kunnen maar beter direct aan de slag gaan om van onze aardgasverslaving af te komen ", aldus Löwik. De GroenLinks-fractie vraagt het college verder naar de status van een 'Masterplan' om heel Oldenzaal aardgasloos te maken.