GroenLinks heeft ingestemd met de visie "Anders kijken, anders doen in het openbaar groen". Deze visie voor het beheer van het openbaar groen in Oldenzaal gaat uit van minder en slimmer onderhoud waardoor het openbaar groen wat 'ruiger' wordt. Daarnaast worden saaie grasveldjes omgevormd naar fleurige en spannende bloemen- en plantenvakken die minder onderhoud vragen en beter zijn voor de biodiversiteit. Inwoners zullen vast even moeten wennen aan deze nieuwe vormgeving van het openbaar groen, maar GroenLinks voorziet een positief effect voor inwoners en biodiversiteit. Lees verder voor de hele bijdrage.

Bijdrage in de raad van GroenLinks op 28 april 2015:

Voorzitter, Deze visie heet "Anders kijken, anders doen in het groen", en die titel geeft volgens GroenLinks de essentie van openbaar groenbeheer goed weer.

Het belangrijkste is Anders kijken. Ik heb de laatste weken met meer dan gewone belangstelling het openbaar groen in Oldenzaal bekeken als ik door onze mooie stad fiets. Wat daarbij opvalt is dat het meeste openbaar groen er uitermate goed verzorgd bij ligt. Je zou soms bijna denken dat de Koning gisteren niet in Dordrecht, maar in Oldenzaal op bezoek is geweest. Zo keurig ligt het erbij, met dank aan de mensen van Stadswerken. Dan zou je denken, kan dat niet wat minder? Het antwoord daarop is ja, dat kan. Spookverhalen dat het dadelijk een jungle wordt in Oldenzaal kunnen direct de prullenbak in. Het is niet zo dat we stoppen met het uitvoeren van onderhoud, we accepteren alleen iets meer variatie in het groen.

En dat is een tweede aspect van anders kijken. Wij, raad en inwoners van Oldenzaal, moeten weer waardering krijgen voor biodiversiteit. Dat biodiversiteit meer is dan alleen strak gemaaide grasveldjes, dat is duidelijk. In de beleving van mensen gaan we nu meer onkruid toestaan. En ja, onkruid is vaak een algemene benaming voor alles wat geen gras is. Maar volgens het woordenboek is onkruid, en ik citeer,  "een nutteloos of schadelijk geacht gewas dat vanzelf opschiet tussen cultuurgewassen". Maar zeg nu zelf, als er een grasveld is met boekweit, gele mosterd, juffertje in het groen, goudsbloem, korenbloem,  komkommerkruid, en zonnebloem, is dat dan nutteloos of schadelijk?

Nee! Allereerst zijn deze "onkruiden" goed voor bijen, vlinders en andere verstuivers. En u weet dat zonder bijen en andere insecten, de mens ook geen lang leven meer is beschoren. Daarnaast zorgen deze fleurige bloemen voor meer welbevinden van onze inwoners. Ieder voorjaar word ik weer blij van de krokussen en narcissen die de saaie groene grasvlakten in onze gemeente opfleuren. Datzelfde fleurige idee ontstaat ook met een bloemrijk grasmengsel dat onze grasvelden kan verfraaien.

En natuurlijk zijn we niet gebaat met veel brandnetels en distels op of rond speelveldjes. En de afdeling Stadswerken heeft ook aangegeven dat ze de status van onderhoud beter gaat monitoren. Maar als je goed kijkt naar het openbaar groen, dan is maar een zeer beperkt deel speelveld. De rest is berm of een groenstrook met bomen langs een fietspad, voetpad of weg. Daar mag wat GroenLinks betreft het "nieuwe kruid" alle ruimte krijgen.

Voorzitter, het voorliggende voorstel gaat over twee zaken. Het eerste is het extensiveren van onderhoud, dat wil zeggen minder en slimmer onderhoud doen, en daar is GroenLinks voor. Het is een logische uitwerking van de eerdere motie die op initiatief van GroenLinks is aangenomen in deze raad.

De andere is het omvormen van het groen, naar onderhoudsvriendelijke en bijvriendelijke beplanting. Dus het gaat hierbij niet alleen om groen voor de bijen, maar het gaat ook om het realiseren van structurele besparingen door bijvoorbeeld heesters te plaatsen in plaats van onderhoudsonvriendelijk gras. Ook dit voorstel voor omvormen is een logische uitwerking van eerdere moties van deze raad. Het sluit ook mooi aan bij de Struktuurvisie om wijken te revitaliseren. Enige vraag hierbij is nog het tempo van omvormen. Van GroenLinks mag u verwachten dat we dit zo snel mogelijk willen realiseren, maar we zullen bij de begroting natuurlijk een integrale afweging maken. Maar voorzitter, dat er omgevormd en ge-extensiveerd moet worden is zo zeker, daar is geen kruid tegen gewassen.

Tot zover