GroenLinks Oldenzaal vraagt om betere bescherming van monumentale bomen in Oldenzaal. Dat is de strekking van de schriftelijke vragen die de fractie aan het college stelt. “Aanleiding van onze oproep om monumentale bomen beter te beschermen is de kap van de Sequoiadendron aan de Bisschop Balderikstraat. We willen voorkomen dat in de toekomst zulke monumentale bomen nodeloos slachtoffer worden bij nieuwbouwplannen”, aldus fractievoorzitter Sandor Löwik.

GroenLinks vraagt het college om een inventarisatie te maken van monumentale bomen. “Deze bomen zijn om de een of andere reden speciaal voor Oldenzalers, bijvoorbeeld omdat deze beeldbepalend zijn, cultuurhistorische betekenis hebben of uniek zijn in hun soort. Monumentale bomen worden vaak door inwoners als bijzonder beschouwd”, zegt Löwik. Het beleid moet naast een inventarisatie en registratie van monumentale bomen, ook aangeven hoe deze bomen beschermd en beheerd worden. “Omdat sommige bomen specialer en monumentaler zijn dan andere bomen, verdienen deze extra aandacht en bescherming”, aldus GroenLinks. Het doel is om in de toekomst te voorkomen dat bijzondere bomen gekapt worden door onwetendheid of onzorgvuldigheid.