Hond Droopy heeft weer een thuis, nadat de reu op leeftijd was achtergelaten op het Hulsbeek. Dankzij de goede zorgen van de dierenopvang gaat het intussen weer goed met Droopy. Maar deze trieste gebeurtenis laat zien dat dierenwelzijn nog zeker aandacht behoeft. In de raadsvergadering van 18 april 2017 is de nota Dierenwelzijn behandeld die door GroenLinks Oldenzaal, WG, CDA, en D66 is aangenomen. PvdA en VVD hebben tegen gestemd.

Tijdens de raadsvergadering heeft GroenLinks aandacht gevraagd voor betere voorlichting over het houden van huisdieren, en voor het in kaart brengen van kwetsbare leefgebieden voor biodiversiteit. Hieronder staat onze bijdrage:

Voorzitter,

Vorige week stond nog in de krant het trieste verhaal van hondje Droopy, achtergelaten en vastgebonden aan een boom op het Hulsbeek. De redenen waarom de eigenaren van Droopy hem in het bos hebben achtergelaten weten we niet, maar wat we wel weten is dat dit niet de manier is zoals we met dieren om moeten en willen gaan.

Huis- en hobbydieren zijn geen consumentenproduct, die je naar believen kunt aanschaffen en afdanken. Dieren verdienen onze zorg, aandacht en bescherming.

De nota Dierenwelzijn laat zien dat er al veel geregeld is in Oldenzaal. Er gaat gelukkig al veel goed, en verhalen, zoals die van Droopy zijn gelukkig een uitzondering. Maar elk geval van dierenmishandeling en verwaarlozing is een geval te veel.

We zijn het ook eens met de visie dat er ingezet wordt op educatie over dierenwelzijn. We zijn ook verheugd te zien dat de dierenopvang in deze collegeperiode meer geld heeft gekregen voor deze belangrijke taak.

Daarnaast is het goed dat er aandacht is voor in het wild levende dieren. In de stad denk je dan niet meteen aan tijgers en olifanten, maar wel aan bijen, vleermuizen en amfibieen. Deze kleine dieren zijn onmisbaar voor ons ecosysteem en biodiversiteit. We pleiten ervoor om goed in kaart te brengen waar de kwetsbare leefgebieden van deze kleine dieren zich bevinden.

Kan de portefeuillehouder toezeggen de mogelijkheden voor zo'n inventarisatie, samen met natuurorganisaties als het IVN, nader te onderzoeken.

Ten slotte vragen we nog aandacht voor meer informatie over dierenwelzijn op de gemeentelijke website. Met name de zorgplicht die ontstaat door aanschaf van dieren kan nog beter belicht worden. Zo voorkomen we wellicht dat er meer dieren als Droopy aan een boom worden vastgebonden, en blijft het asiel hopelijk iets leger.

Tot zover.

Tijdens de vergadering heeft de wethouder toegezegd om met het IVN in gesprek te gaan om de mogelijkheden voor een inventarisatie van kwetsbare leefgebieden te onderzoeken.