GroenLinks Oldenzaal is geschrokken van het voornemen om de Subsidieregeling Huishoudelijke Hulp toelage af te bouwen en te beëindigen in 2018. Met deze regeling kunnen mensen met een kleine eigen bijdrage extra uren inkopen. "Het stoppen van deze regeling treft een grote groep mensen die afhankelijk zijn van huishoudelijke hulp. We willen dat er serieus wordt gekeken naar oplossingen om deze hulp toegankelijk te houden", aldus Sandor Löwik van GroenLinks.

Het college geeft aan dat er minder geld van het Rijk beschikbaar is voor de subsidieregeling en voert dit aan als reden om de regeling te stoppen. "Maar je kunt niet alleen maar naar de financiën kijken. Het gaat om mensen, niet om cijfers. Voor velen is een paar uur extra hulp noodzakelijk om zelfstandig te kunnen wonen en om mee te kunnen doen aan de maatschappij. Dat is wat voorop moet staan", zegt Löwik. Ook voor overbelaste mantelzorgers kan extra huishoudelijke hulp verlichting bieden. Daarom wil GroenLinks een oplossing voor de bezuiniging. "We vragen het college om de gevolgen beter in kaart te brengen en om met alternatieven te komen. Als het niet anders kan moet er wat ons betreft extra geld naar de huishoudelijke hulp."