De leden van GroenLinks Oldenzaal hebben Manouska Molema gekozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. Huidig fractievoorzitter Sandor Löwik en nieuwkomer Marian Oosterbroek staan respectievelijk tweede en derde op de lijst. Anders dan andere partijen presenteert GroenLinks de top drie van de kandidatenlijst. "Politiek is bij GroenLinks een teamsport. De lijsttrekker is ons boegbeeld, maar we moeten het samen doen". Met deze top drie kiest GroenLinks voor ervaring, vertrouwen, en vernieuwing.

Manouska Molema is de huidige GroenLinks wethouder in Oldenzaal met portefeuilles als duurzaamheid, mobiliteit, onderwijshuisvesting, afval en openbaar groen. De kandidatencommissie roemt haar enthousiasme en daadkracht. "Ze heeft duurzaamheid op de kaart gezet en flinke noodzakelijke stappen gezet, zoals invoering van Diftar (afval) en zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen". Zelf zegt Molema door te willen in de politiek: "We hebben een fantastische stad, en dat willen we in de toekomst ook zo houden. Daarvoor zijn we als GroenLinks nog hard nodig".

Sandor Löwik is in 2014 als nieuwkomer in de raad gekomen en mocht direct aan de slag als fractievoorzitter. De kandidatencommissie vindt dat hij "de idealen van GroenLinks voor een groen en sociaal Oldenzaal goed bewaakt en duidelijk uitdraagt". Löwik zelf vindt de politiek vooral "ontzettend belangrijk en leuk werk waarin nog veel valt te bereiken".

Marian Oosterbroek is nieuw op de lijst. Als directeur van een jeugdzorginstelling is ze een bekend gezicht binnen het sociale domein. Hiermee benadrukt GroenLinks ook het sociale karakter van de partij. Oosterbroek geeft zelf aan dat gemeenten een steeds grotere taak krijgen voor zorg en participatie. "Inclusie (iedereen hoort erbij) en burgerparticipatie zijn kernwaarden voor mij, en ik wil me graag inzetten voor een groen en sociaal Oldenzaal", aldus Oosterbroek.

De volledige kandidatenlijst wordt gepresenteerd aan het einde van het jaar. Ook daar zullen veel nieuwe namen tussen zitten. "GroenLinks zit in de lift en onze thema's spreken een brede groep mensen aan", aldus Sandor Löwik. "We zijn nog steeds op zoek naar kandidaten die willen mee werken aan een groen en sociaal Oldenzaal". Geïnteresseerden kunnen zich opgeven via groenlinksoldenzaal@hotmail.com.