Afgelopen maandag is het collegevoorstel om in 2023 te beginnen met omgekeerd inzamelen van restafval om tot een doelstelling te komen van gemiddeld 30kg restafval per inwoner per jaar door de eigen coalitie en PVDA afgeschoten. Het doel van 30kg gemiddeld is gewijzigd in 50kg gemiddeld.
Wederom tonen CDA, WG, VVD en PVDA hun gebrek aan daadkracht op het gebied van duurzaamheid. Of je zou duurzaamheid moeten opvatten als People and Profit zonder de derde tak: Planet. Deze partijen gebruiken het woord duurzaamheid graag in hun programma maar geven niet thuis als er aan verworvenheden wordt getornd.

Er zijn een aantal argumenten waarom deze afwijzing gezien kan worden als een zeer zwak bod voor duurzaamheid.

1. Grenzen bijstellen. In de zelfde vergadering werd in het vragenuurtje negatief gereageerd op het bijstellen van de grens van het maximaal aantal treinen met gevaarlijke stoffen dat door Oldenzaal vervoerd mag worden als deze grens te vaak wordt overschreden. Diezelfde partijen stellen nu de grenzen bij van 30kg naar 50kg omdat 30kg niet haalbaar zou zijn.
  2. Beste jongetje van de klas.  Oldenzaal hoeft niet voorop te lopen. Doen we ook niet, 30kg is een landelijk doel en niet een typisch Oldenzaals  doel. Er zijn gemeenten die voor 10kg gaan!
  3. Mindset.De Oldenzaalse mindset is nog niet gereed voor omgekeerd inzamelen. Wat moet die zijn dan. Wanneer is die wel klaar. Is het niet een smoes van ik heb er geen zin aan. Wie nu nog niet weet dat we iets aan het milieu moeten gaan doen lijkt me eerder een ontkenner van de problemen dan een onwetende van de problemen.
  4. Participatie.Misschien wel de belangrijkste. Het college voorstel is niets anders dan een uitwerking van de visie in 2015 opgesteld met diverse partijen waaronder ook inwoners van Oldenzaal. (Toekomstvisie 2025 Duurzaam Oldenzaal https://bit.ly/2m4qaGY ).  Zonder goede reden nu al van die visie afwijken, doet geen recht aan dit participatie project dat door de gehele raad op maandag 14 december 2015 is aan genomen zonder, inclusief de visie op het afval beleid. En dat terwijl in de vergadering van afgelopen maandag een voorstel voor een participatieroute is aangenomen. Participatie als het zo uitkomt?
  5. Service.Omgekeerd inzamelen wordt weggezet als burgertje pesten. Maar inwoners doen al aan omgekeerd inzamelen. Glas, textiel, grof-vuil , overbodige spullen ze worden allemaal door de inwoner netjes naar het milieuplein, De Beurs, Vincentius of de gemeentewerf gebracht. En ook met boodschappen slepen we liever zelf dan dat we ze laten bezorgen. Wie met het 100-100-100 project van TwenteMilieu heeft meegedaan weet dat er bij goed scheiden nauwelijks nog restafval overblijft. Bedenk dat het doel van 30kg is fijn- én grof-huishoudelijk afval samen.
  6. Daadkracht. Bij het aannemen in 2015 van de toekomstvisie 2025 werd de wethouder telkens weer gewezen op gebrek aan daadkracht. Nu halen diezelfde fracties zelf de vaart er uit.

Nieuwsgierig hoe anderen het doen, kijk dan hier (let vooral op Horst aan de Maas): https://www.benchmarkafval.nl/vang-tools/vang-kaart/